peterschef.blogg.se

Peters teknikblogg, följ mina teknikprojekt.

Hybrid-monoblock

Publicerad 2014-12-26 10:28:00 i Rörförstärkare,

Jag har med hjälp av en del överbliven elektronik försökt bygga en rörförstärkare. Nu när det finns en hel del småbarn i min omgivning har jag fått tänka om designen en del. Istället för att lägga det normalt ca 200volt över röret har jag försökt designa med 12volt endast. Och istället använda transistorersteg som slutsteg. Då slipper man dessutom utgångstrafo och impedanskänsligheten på utgången blir mindre. Schemat blev enligt följande:

Anledningen till Kemo-blocket var att jag redan hade det och att det låter helt ok. Slutresultatet låter helt klart över förväntan och det blir nog att jag bygger fler sådana i framtiden. Denna har jag gett bort i julklapp.




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Schef

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela