peterschef.blogg.se

Peters teknikblogg, följ mina teknikprojekt.

Mini-Carlsson

Publicerad 2015-04-18 21:16:00 i Rörförstärkare,

Jag har börjat bygga ett par mini-Carlsson, modell OD-11. Lådvolymen ska bara vara dryga 2 liter. Yttermått 18 x 18 x 18cm. Material är 16mm MDF, galler av sträckmetall. Tänker klä dem i enkel plastig fanér-imitation och gallret har jag lackat med rostgrund, svart spray och 2-komp klarlack. Toppbaffeln har dimensionen 15 x 15cm, och då jag vill luta baselementer diagonalt har jag byggt upp baffeln med 2 lager byggkilar 13mm  och 15cm långa.. Jag har sågat ut för baselement och då baffelns Tjocklek som mest är drygt 42mm, tänker jag helt enkelt borra ett basreflex-hål (10mm). Jag har även limmar skruvat och spacklat lådor + bafflar (Snart klart).





De element jag tänker använda är SCAN-SPEAK DISCOVERY 15W/4424G00 från hifi-kit, LP-delat i 1:a ordningen vid 5000Hz  och Visaton CP-13, HP-delat med 2:a ordningens filter vid 2100Hz. Båda elementen är goda rundstrålare.

På så vis får jag en frekvenskurva som ser ut enligt följande:
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Schef

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela