peterschef.blogg.se

Peters teknikblogg, följ mina teknikprojekt.

Omkanstning av basarna

Publicerad 2014-09-01 08:44:15 i OD-11,

Gummikanterna var av bedrövligt skick, så jag köpte nya på ebay.com. De kostade ca: 150:- inklusive frakt. De nya monterades enligt följande procedur:
 
  1. Börja med att mäta spolen resistans (för att säkerställa att den inte är bränd!).
  2. Var noga med att ta bort de gamla gummikanterna. Skrapa försiktigt bort alla rester.
  3. Rengör även metallhöljet noggrannt (åtminstone den del där gummit ska fästa in på). Rugga gärna ytan så att limmet sedan får god vidhäftning.
  4. Börja med att limma fast de nya gummikanterna i papperskonen. Väl centrerat (så gott det går). Låt torka.
  5. Det är väldigt litet spel i högtalarspolen vilket gör nästa steg mycket kritiskt, en dåligt centrerad högtalarkon kan få hel högtalaren att bli tungdriven eller generera distorsion/oljud. Ett sätt att centrera konen väl är att låta högtalaren oscillera vid inlimning. Jag använde mig av en Tongenerator (inställd på 18Hz, det minsta den klarade), en HIFI-förstärkare och en effektmätare (för att försäkra mig att jag inte driver sönder högtalarspolen).
  6. Applisera lim på metallkanten vid infästningsytan.
  7. Låt högtalarkonen oscillera, vrid upp volymen så att den oscillerar med ganska stor amplitud så att högtalarkonen centrerar. Det kan stänka lite lim, var försiktigt så det inte stänker på gummikanten.
  8. Minska volymen försiktigt och låt gummikanten fästa in mot fästytan av metall.
  9. När gummikanten hamnat i rätt position och volymen = 0, stäng av förstärkaren och lägg lite tryck på gummikantens fästyta tills dess att limmet torkat, jag använde bara mina fingrar och arbetade försiktigt runt varv på varv tills allt känndes fixerat.
  10. Klart! Högtalaren är så gott som ny.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Schef

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela